Hebt u artrose? Leer gedoseerd te bewegen!

Hebt u artrose? Ervaart u (veel) pijn? Wordt u beperkt in u dagelijkse activiteiten?
Volg het speciale beweegprogramma voor artrose!
80% van de mensen die het programma hebben gevolgd, ervaren véél minder pijn.
Vanaf 1 januari 2018 zit behandeling van artrose voor knie en heup in de basisverzekering. Het gaat om 12 sessies.

Wat houdt het beweegprogramma in?

Allereerst leert u gedoseerd te bewegen. Dat betekent niet te weinig, maar ook niet te veel of te zwaar belast bewegen. Hierdoor houdt u uw kraakbeen in goede conditie. Bovendien heeft het een ontstekingsremmend effect. Als gevolg daarvan kunt u met minder ontstekingsremmers toe.

Ook worden de spieren rondom het aangedane gewricht versterkt. Tevens wordt aan de conditie gewerkt.

Als gevolg daarvan kunt u aan het eind van de behandeling minimaal 30 minuten met minder pijn bewegen.

Het beweegprogramma wordt op u persoonlijk afgestemd. Het duurt twee maanden (2 x per week). En kan met twee maanden (1 x per week) worden verlengd.

Behandelaar: Jo Franck

Wat is artrose?

Het is géén slijtage of verouderingsproces. Het is een aandoening van het gewricht. Het kraakbeen in het gewricht is in kwaliteit en dikte achteruit gegaan. Bovendien ontstaan aan de rand van het bot knobbels. Deze knobbels (osteofyten) beperken de beweeglijkheid van het gewricht. Hierdoor worden de pezen en het gewrichtskapsel rondom het gewricht zwaarder belast. Als gevolg daarvan kunnen ontstekingen ontstaan. Vandaar dat dit alles leidt tot pijn, krachtverlies en de bekende ochtend- of startstijfheid. Als het gewricht even heeft bewogen, vermindert de stijfheid weer.

Hoe ziet een aangedaan gewricht uit?

Links ziet u een gezond gewricht. Rechts ziet u een aangetast. Bij artrose vermindert het kraakbeen. Na verloop van tijd gaan de botten over elkaar heen schuren. Als gevolg daarvan hebt u pijn.

atrose

Kan artrose genezen?

Artrose is een chronische aandoening. Ze gaat niet over en wordt langzaam erger. Door gedoseerd te bewegen kunt u de achteruitgang wél flink vertragen. Bovendien hebt u dan minder pijn.

Kom in beweging, meld u aan!

Voor meer informatie:
www.join2move.com