Massage – Sportmassage – Bindweefselmassage

Massage

Dit is het toepassen van druk, spanning of trilling op zachte weefsels. De spieren, het bindweefsel, de pezen, ligamenten, gewrichtskapsels en lymfevaten reageren op massage.

Hoe?

Allereerst vermindert massage de spierspanning. Tevens verbetert de doorbloeding van spieren, pezen en ligamenten. Bovendien worden vochtophopingen in de ledematen gereduceerd.

Massage werkt zeer heilzaam bij pijnlijke en gespannen spieren. Dat geldt vooral bij hoofdpijn veroorzaakt door gespannen nekspieren.

Ook herstellen peesblessures en verrekte banden sneller door de toepassing van speciale massagetechnieken.

Bovendien kunnen verklevingen van littekens worden losgemaakt door massage.

Tenslotte werkt massage ontspannend op de geest.

Sportmassage

Wij geven ook sportmassages. Doel daarvan is de lichamelijke conditie te verbeteren alsmede eventuele nadelige gevolgen van de sportbeoefening weg te nemen.

Die nadelige gevolgen kunnen vermoeidheidsverschijnselen, pijn en/of kramp zijn. Deze worden veroorzaakt door afvalstoffen. Door sportmassage worden de afvalstoffen sneller naar het bloed getransporteerd en afgebroken. Hierdoor kan weer een goede prestatie geleverd worden.

Een tweede effect van de sportmassage is psychische en lichamelijke ontspanning. Deze ontspanning draagt ook bij tot een sneller herstel.

Tenslotte, sportmassages kunnen tevens worden toegepast om spieren vóór een sportprestatie te activeren. Dit gebeurt als onderdeel van de warming up.

Wanneer u aanvullend verzekerd bent, kunnen de sportmassages – vanwege uw klachten- betaald worden door de zorgverzekeraar.

Bindweefselmassage

Bindweefselmassage werkt heilzaam bij o.m.:

• hoofdpijn en migraine;
  • buik- en borstkasaandoeningen;
  • maag- en darmaandoeningen;
  • doorbloedingsstoornissen;
  • chronische verkoudheid;
  • aandoeningen aan het bewegingsapparaat;
  • gewrichtsproblemen;
  • slapeloosheid;
  • striae;
  • acne en littekens.

Wat is bindweefselmassage?

Bindweefselmassage wordt toegepast op de bindweefsellaag van het lichaam. Dit is de laag tussen spieren en huid. Bindweefselmassage werkt hier op de reflexzones op de rug. Bindweefselmassage is daardoor een vorm van reflexzonemassage. Bij reflexzonemassage gaat men er vanuit dat er op het lichaam gebieden zijn die in verbinding staan met organen, klieren en andere lichaamsdelen. Door het stimuleren van deze gebieden worden de corresponderende organen gestimuleerd. Tevens verdwijnen blokkades.

Door lichte strijkingen, rollen en oppakken van de huid worden de huid en het onderliggende bindweefsel gestimuleerd. Door de betere doorbloeding van de huid en het bindweefsel verminderen bindweefselverklevingen. Bovendien prikkelt de massage de vele zenuwuiteinden die in het bindweefsel zitten. Deze prikkel werkt niet alleen op de zenuw zelf, maar via die zenuw ook door op andere delen van het lichaam.

Hoe werkt dit precies?

Alle inwendige organen hebben een zogenaamd projectiegebied op bindweefselniveau. De zenuwen die deze organen aansturen, lopen door de wervelkolom, via de wervels naar organen en andere delen in ons lichaam.

De zenuw die verantwoordelijk is voor het aansturen van de maag bijvoorbeeld, verlaat de wervelkolom halverwege de rug. De reflexzone van de maag bevindt zich dan ook halverwege de rug. Aan deze zone kun je zien of iemand maagklachten heeft. Als dat zo is, is op die plek namelijk een verhoogde spanning voelbaar. De huid kan daardoor minder goed worden verschoven. Wanneer deze zone wordt behandeld met bindweefselmassage kunnen de maagklachten verminderen of zelfs helemaal verdwijnen.

Bindweefselmassage is van invloed op het vegetatieve deel van het zenuwstelsel. Dit stelsel verzorgt de regeling van orgaanfuncties zoals bloedsomloop, ademhaling, uitscheiding en stofwisseling.

De behandeling begint met een anamnese.

Daarna volgt een onderzoek van de rug. Daarbij wordt het bindweefsel op de rug in plooien getild of geduwd.  Ook wordt ook de tonus van de huid gevoeld. Bovendien worden verkleuringen en probleemzones bekeken.

Naar aanleiding van uw hulpvraag, maakt de therapeut een behandelplan. De tijdsduur van de behandeling wordt tijdens de achtereenvolgende sessies langzaam opgevoerd. Naast massagegrepen op de rug, kunnen ook massagegrepen worden uitgevoerd op armen, benen en romp.

Reacties

De reacties op de behandelingen zijn verschillend. Dit kan variëren van rode huid tot vermoeidheid. Vaak wordt bindweefselmassage niet als heel prettig ervaren. Maar het resultaat van de behandeling maakt dit beslist weer goed.