Rug- en nekklachten
(behandeling volgens McKenzie methode)

McKenzie therapie, wat is dat?

McKenzie therapie is bij uitstek geschikt voor het behandelen van (a-specifieke) rug- en nekklachten. De methode komt uit Nieuw-Zeeland en is ontwikkeld door Robin McKenzie.

Diagnose

Bij het stellen van de diagnose maakt de therapeut gebruik van de symptomen van de patiënt. Allereerst, welke belastingen (bukken, strekken, zitten) veroorzaken de klachten, maken de klachten erger of verminderen de klachten?

Daarnaast durven sommige mensen die heftige pijn hebben tijdens de rug- of nekproblemen, bepaalde activiteiten of bewegingen niet meer uit te voeren. Zij hebben voor die bewegingen/activiteiten bewegingsangst ontwikkeld, terwijl die bewegingen/activiteiten juist goed zijn voor de flexibiliteit van de rug/nek.

Tevens worden andere bewegingen daarentegen, soms onbewust, te fanatiek gedaan, terwijl die net ongeschikt zijn, de rug of nek overmatig prikkelen. Door deze overbelasting kan dan geen herstel plaatsvinden.

Therapie

Hoe ziet de therapie eruit? Aan de hand van de uitkomst van het onderzoek adviseert de behandelaar welke oefeningen en adviezen de patiënt krijgt om de klachten zo optimaal mogelijk te beïnvloeden. Daarbij is zelfwerkzaamheid van de patiënt erg belangrijk.

Naast het verminderen van nek- en rugklachten is de McKenzie methode ook gericht op het voorkomen van herhaling van klachten. Bovendien is het oefenen van goede functionele houdingen en handelingen uit het dagelijks leven belangrijk. U leert geschikte tiltechnieken en de balans vinden tussen belasten en rust.

Tenslotte: rug- en nekrevalidatie is gelijk koorddansen. Met vallen en opstaan is het zoeken naar en vinden van de juiste balans, het goede evenwicht.

Neem contact met ons op om te overleggen wat wij voor u kunnen betekenen!

Bekijk hier de folder